Κυριακή 26 Ιουνίου 2011

DAMIEN HIRST - NEW RELIGION #2


Μακεδονικό μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη:

Στην είσοδο σε υποδέχεται ένα γλυπτό του Ζογγολόπουλου με ομπρέλες και νερό.Ο Damien Hirst είναι πολύ μεγάλος καλλιτέχνης,  μου αρέσει πολύ : μια αίθουσα του μουσείου λευκή που θύμιζε καθολική εκκλησία με το βωμό και την αγία τράπεζα, το άγιο πνεύμα φωτογραφία λευκού περιστεριού.

Ο Χριστός φωτογραφίες πτώματος με τα σημάδια στα χέρια στο πλευρό στο μέτωπο τα αίματα -σημάδια από το ακάνθινο στεφάνι. Η πιο θρησκευτική εικόνα που έχω δει . Σε κάνει να σκεφτείς την ανθρώπινη φύση του χριστού και να πονέσεις για το θείο δράμα και συχρόνως είναι η πιο εριστική, βέβηλη, εικονοκλαστική, αιρετική, ανατρεπτική προσέγγιση.

 Υπήρχε σχεδιαγραμματικός πίνακας με τίτλο the holy trinity, 33,3% άγιο πνεύμα, 33.3% υιός και 33,3 % πατήρ. 






Οι 12 απόστολοι είναι ένα χάπι ο καθένας. Οι τοιχογραφίες - αγιογραφίες με τα θρησκευτικά θέματα έχουν αντικατασταθεί με έναν πίνακα όπου εικονίζονται χάπια όλων των ειδών. Τα χάπια έχουν περίεργα ονόματα. Η ψυχή είναι μία πεταλούδα. Η παραμονή σε αυτό το λευκό μεταμοντέρνο παρεκκλήσι σε γεμίζει ενθουσιασμό για την ιδιοφυία του καλλιτέχνη και συγχρόνως τέτοια θανατίλα που θα σε έκανε να φύγεις τρέχοντας.



Μετά είδα κι άλλα έργα από τη συλλογή του Αλέξανδρου Ιόλα . Πολύ σημαντικά και ενδιαφέροντα . Πολύ μου άρεσαν τα έργα του ΤΑΚΗ: Υπήρχαν ξύλινα ηχεία -πίνακες με μια χορδή κιθάρας και μία σιδερένια βελόνα που ακομπούσε στην χορδή και παραγόνταν ήχος. Υπήρχε ένα τεράστιο έλασμα και ένα πηνίο από πίσω του . Όταν χτύπαγες το έλασμα ακουγόνταν ήχος. Ο καλλιτέχνης το έχει ονομάσει γκονγκ. Υπήρχε ένα έργο του Λαζόγκα η Νίκη της Σαμοθράκης: ένα βάθρο με κάτι φτερά μαδημένα λευκά πουλιού, ένας αφαιρετικός πίνακας με το αδρό σχέδιο μιας νίκης φευγαλέας και από το ταβάνι επικρέμεται ένα ακατέργαστο κομμάτι πέτρας από έναν σιδερένιο ιμάντα.

Υπήρχαν κι άλλα έργα πολύ έξυπνα κι ένα χαζό όπου λεγόταν "τρεις κι ο κούκος" αποτελούμενο από ένα ξυπνητήρι με την ώρα σταματημένη τρεις και ένα μαγνητόφωνο με ηχογραφημένη κασέτα που αναπαρήγαγε τον ήχο ενός ρολογιού κούκου.

Tο απόλυτο φουτουριστικό έκθεμα, ένα αυτοκίνητο μάρκας VOLVO σπορ σε χρώμα μαύρο με πορτοκαλί και ασημί σχέδια . Το αυτοκίνητο ήταν μόνο του σε μια αίθουσα που θύμιζε έκθεση αυτοκινήτου. Επίσης έκθεση με τίτλο ORLANDO μιας νεαρής καλλιτέχνιδος Ράνιας Εμμανουηλίδου με πολύ καλά έργα που έβγαζαν κάτι το ανεπεξέργαστο και ωμό κατευθείαν από το ασυνείδητο.

Μου έκανε εντύπωση η υψηλής ποιότητας αισθητική των έργων. Πρόκειται για ένα πολύ αξιόλογο και σημαντικό μουσείο. 


DAMIEN HIRST - NEW RELIGION














Δελτίο Τύπου

Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη

Διάρκεια: 8 Απριλίου - 31 Ιουλίου 2011



Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Damien Hirst με τίτλο "New Religion", σε επιμέλεια της Αρτέμιδος Ποταμιάνου. Η έκθεση αποτελεί συνδιοργάνωση με το British Council και την Paul Stolper Gallery (Λονδίνο).

Η έκθεση "New Religion" αποτελεί την πρώτη ατομική παρουσίαση του Damien Hirst στην Ελλάδα προσφέροντας στο ευρύ κοινό τη δυνατότητα να έρθει σε επαφή με το έργο του γνωστότερου μέλους των Young British Artists που κυριάρχησε στη Βρετανική και την παγκόσμια εικαστική σκηνή τη δεκαετία του '90.

Ο Damien Hirst αποτελεί μοναδικό παράδειγμα εικαστικού, η καλλιτεχνική πορεία του οποίου καθίσταται ταυτόχρονα "φαινόμενο" προσωπικής επιτυχίας αλλά και χαρακτηριστικό μιας ολόκληρης εποχής. Η έκθεσή του με τίτλο "New Religion" παρέχει μια χαρακτηριστική και συνάμα ολοκληρωμένη εικόνα της εικαστικής πρακτικής του καλλιτέχνη, του τρόπου δουλειάς του αλλά και της θεματολογίας του έργου του.

Από τα πρώτα χαρακτηριστικά έργα του, όπως το "A Thousand Years", 1990 (τη γυάλινη προθήκη όπου ένα κομμένο κεφάλι αγελάδας καλύπτεται από μύγες και σκουλήκια), και το μνημειώδες "The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living", 1991 (τη βιτρίνα με τον καρχαρία στη φορλμαδλεΰδη), ως τα πιο πρόσφατα έργα του, όπως το "For The Love of God", 2007 (το ανθρώπινο κρανία καλυμμένο με διαμάντια), αδιαπραγμάτευτες σταθερές στη δουλειά του Hirst παραμένουν ο θάνατος, η ευθραυστότητα της ύπαρξης, το νόημα της ζωής και σε ό,τι αυτό μπορεί να αφορά - όλα αυτά ανάγονται σε πρωταγωνιστές σε ένα θέαμα που με συνέπεια σοκάρει και προκαλεί.

Χαρακτηριστική της δουλειάς του Hirst είναι η καθαρότητα των εικόνων του και η αμεσότητα του μηνύματός του. Απόλυτα απενοχοποιημένος, χρησιμοποιεί αλλά και χειρίζεται τους μηχανισμούς δημιουργίας και καταξίωσης της σύγχρονης τέχνης ρισκάροντας αλλά και τολμώντας.

Κατά τον Hirst "Υπάρχουν τέσσερα σημαντικά πράγματα στη ζωή: η θρησκεία, ο έρωτας, η τέχνη και η επιστήμη. Στη καλύτερη των περιπτώσεων, λειτουργούν ως εργαλεία που σε βοηθούν να βρεις ένα μονοπάτι μέσα στο σκοτάδι. Κανένα από αυτά δεν λειτουργεί τόσο καλά, αλλά βοηθούν. Από αυτά, η επιστήμη φαίνεται να είναι το σωστό. Όπως η θρησκεία, παρέχει μια μικρή ελπίδα ότι όλα θα πάνε καλά στο τέλος".

Η έκθεση "New Religion" περιλαμβάνει μεταξοτυπίες, γλυπτά, κατασκευές και ζωγραφικά έργα, σε μια συνολική εγκατάσταση που δημιουργεί την αίσθηση παρεκκλησίου. Ένας σταυρός διακοσμημένος με χάπια, που ως άλλες πολύτιμες πέτρες διεκδικούν την αξία τους για την ανθρώπινη ζωή και ευημερία, μια αργυρή καρδιά διάτρητη από ξυράφια και βελόνες τυλιγμένη με συρματόπλεγμα, ένα χάπι που παραπέμπει σε θεία κοινωνία, μια παιδική νεκροκεφαλή, μεταξοτυπίες ("The Stations of the Cross", "The Apostles", "The Wounds of Christ"), ιατρικά διαγράμματα, στοιχειοθετούν μια ανοιχτή λίστα ερωτημάτων που θέτει ο καλλιτέχνης σχετικά με την επιστήμη, το ρόλο της ως νέα θρησκεία, τη θρησκεία, και την τέχνη.

Χρησιμοποιώντας θρησκευτικά κλισέ -εικόνες, τίτλους και συνειρμούς- και μετουσιώνοντάς τα μέσω της τέχνης, μέσα σε ένα περιβάλλον κλινικό και ψυχρό -χαρακτηριστικό της δουλειάς του Hirst- γεφυρώνει το θεωρητικό χάσμα ανάμεσα σε επιστήμη και θρησκεία, επαναδιατυπώνοντας ερωτήματα που αφορούν τον τρόπο που και τα δύο γίνονται αντιληπτά.

Αποστασιοποιημένος από απαντήσεις αλλά και αποποιούμενος την τελική τους αξία και το νόημα, ο Hirst ενεργοποιεί μηχανισμούς σκέψεων και ερωτημάτων που τίθενται πέρα από αυτόν και πατούν πάνω στις πιο βασικές ανασφάλειες και τους θεμέλιους φόβους της ανθρώπινης ύπαρξης.

H έκθεση "New Religion", ολόκληρη ή μέρη αυτής, έχει παρουσιαστεί στο Victoria & Albert Museum (Λονδίνο), στο Palazzo Pesaro Papafava (Βενετία), Rogaland Museum (Stavanger,Νορβηγία) και αλλού.








Damien Hirst - "New Religion"
Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Εγνατία
Θεσσαλονίκη

Τρίτη 21 Ιουνίου 2011

Λαϊκή συνέλευση Συντάγματος...27η μέρα

Τα πράγματα στη λαϊκή συνέλευση από τις 15/6 και μετά έχουν σοβαρέψει. Τίθενται ζητήματα βίας και μη βίας, καθιστικής - ειρηνικής διαμαρτυρίας, περιφρούρησης της πλατείας, άμυνας κλπ. 
Εχτές Δευτέρα αποφασίστηκε να αναβληθεί η λαϊκή συνέλευση και οι θεματικές για σήμερα Τρίτη 21/6 και να είμαστε στις 7 έξω από τη βουλή.


Ένας παππούς εχτές μίλησε για το 1204, για την άλωση της Πόλης από τους σταυροφόρους 
Μετά την κατάληψη της πόλης, επί τρεις μέρες, οι Λατίνοι μεταχειρίστηκαν με φοβερή σκληρότητα, λεηλατώντας κάθε τι που είχε συγκεντρωθεί, δια μέσου των αιώνων, στην Κωνσταντινούπολη. Τίποτα δεν έμεινε σεβαστό: οι εκκλησίες, τα λείψανα, τα μνημεία τέχνης... 

Κυριακή 19 Ιουνίου 2011

Με αφορμή τα (ψηφιακά) λάικ στο Σύνταγμα



Η ζωή έχει πάψει προ πολλού να μυρίζει ζωή..η ζωή μυρίζει εικονική πραγματικότητα. η εικονική πραγματικότητα προηγείται της ζωής και η ζωή έχει γίνει ένα κακό αντίγραφο-εικόνα-μορφοείδωλο της εικονικής πραγματικότητας..αναρρωτιέσαι αν συμβαίνουν πράγματα στην εικονική πραγματικότητα για να συμβούν στην πραγματικότητα ή αν αυτά που συμβαίνουν στην πραγματικότητα έχουν σαν μόνο σκοπό ύπαρξης το να συμβούν στην εικονική πραγματικότητα.....

Η πλατεία ήταν γεμάτη...24η μέρα


Φοράει ένα κόκκινο κολάρο...έχει κανελί τρίχωμα ..από το κολάρο του κρέμεται μια μπλε ταυτοτητούλα...είναι περήφανος... θα κάτσει να τον χαϊδέψεις μόνο άμα θέλει αυτός..την προηγούμενη φορά που καθόμουν Σύνταγμα ήρθε και ξάπλωσε δίπλα μου...στο γκουγκλ έχει χιλιάδες χτυπήματα ....έχει βιντεάκι στο youtube...μιλάνε όλοι για αυτόν....είναι τρομερή φάτσα και χαρακτήρας...είναι πανέμορφος...ποιος είναι;;;;;;;
είναι ο Λουκάνικος ο πιο διάσημος σκύλος ...
εχτές κατέβαινα την Ερμού και κάτι νεαρά παιδιά χαιδεύανε τα αδέσποτα και έλεγαν: αυτός είναι ο Λουκάνικος; όχι ο Λουκάνικος είναι πιο αδύνατος.........

Γνώρισα και δυο άλλες φάτσες της πλατείας: ήταν ένας τυπάκος πολύ συμπαθητικός. Κράταγε από το λουρί ένα μαύρο τεράστιο rottweiler που όμως ήταν μόνο δέκα μηνών όπως μας είπε και είχε φάτσα εντελώς χαζομπεμπέ. Δίπλα του είχε χωρίς λουρί ένα συμπαθητικό αξιαγάπητο σκυλάκι μινιατούρα διασταύρωση chihuahua με κάτι άλλο το οποίο ήταν εφτά χρονών..σημ. το σκυλάκι αυτό αρχικά ήταν αδέσποτο..Όλοι περνούσαν και χάιδευαν το μικροσκοπικό κανελί αξιαγάπητο σκυλάκι και το μεγάλο σε μέγεθος -μωρό σε ηλικία ζήλευε τρελά κι ερχόταν κι εκείνο να το χαϊδέψεις. Έβαζε τη μουσούδα του ανάμεσα σε σένα και στο μικρό σκυλάκι. Ο ιδιοκτήτης μας εξήγησε ότι το μκρό (σε μέγεθος) λέγεται Κίρκη ενώ το μικρό σε ηλικία Κίρνα. Σε μια φάση άφησε την Κίρνα από το λουρί κι η Κίρνα πήγε και δάγκωσε κάτι φέτες ψωμί που ήταν κάτω. Το αφεντικό της έτρεξε και της τα έβγαλε από το στόμα. Μετά μας έδειξε τί της έχει μάθει: την έβαλε να κάνει με το ένα με το δύο με το τρία μετρώντας με τα δάκτυλα και με το που λέει και συγχρόνως δείχνει τρία με το τρίτο δάκτυλο ανοικτό, η Κίρνα επιτίθεται στην Κίρκη. Η καημένη η Κίρκη είναι τόσο μικρούλα..Η Κίρνα μπορεί να κάνει μια χαψιά την Κίρκη, της δαγκώνει την ουρά..Η Κίρκη είναι τόσο ήσυχη και δεν διαμαρτύρεται ..μάλλον πάει λίγο να διαμαρτυρηθεί αλλά και η Κίρνα το ροτβάιλερ διασκεδάζει αφάνταστα με τον τόσο εύκολο αντίπαλο ..Μετά τα σκυλάκια έφυγαν γιατί το αφεντικό τους πήγε αλλού..

Δευτέρα 6 Ιουνίου 2011

Η πλατεία ήταν γεμάτη...13η μέρα

σήμερα στη συνέλευση μίλησαν οικονομολόγοι..ένας κύριος ρώτησε : πρακτικά τι μπορούμε να κάνουμε  κι η απάντηση ήταν : 1.000.000 στο δρόμο μπορούμε;

Πέμπτη 2 Ιουνίου 2011

Η πλατεία ήταν γεμάτη.....8η μέρα




8η μέρα:
κατέβηκα Σύνταγμα . Πάλι να στεκόμαστε έξω από τη βουλή. Με τα ματ να έχουμε γίνει σχεδόν φίλοι. Κάθισα μέχρι αργά στη συνέλευση. Ειπώθηκαν πάλι πολλά δε λέω όμορφα λόγια για το πού πάει αυτή η χώρα και το τι πρέπει να γίνει. Μου άρεσε ένας σύντροφος που είπε να ότι πρέπει να γίνει αποκέντρωση.
.Το ευχάριστο ήταν όταν ο  Βέβηλος από τους Βαβυλώνα σηκώθηκε, πήρε το μικρόφωνο και τραγούδησε το πολισμανία μαζί με δύο φίλους του. Ο λιγοστός κοσμος που είχε απομείνει χτυπούσε παλαμάκια ρυθμικά..Κάποιος  πήγε να τους εμποδίσει αλλά εμποδίστηκε με τη σειρά του από άλλους. Μετά τα παιδιά που ράπαραν ζητούσαν λεφτά, τσιγάρα ή μπύρα - ήταν άτομα με πρόβλημα εθισμού.