Τρίτη 13 Δεκεμβρίου 2011

Καλικαντζαράκι και απώθηση




Τα παιδιά στο σχολείο ετοιμάζουν θεατρικό για τα Χριστούγεννα . Γίνονται εντατικές πρόβες καθημερινά. Σήμερα την ώρα της πρόβας , ένα κοριτσάκι που θα υποδυθεί  το καλικαντζαράκι έκανε πολύ φασαρία και μου θύμισε  ένα χωρίο που είχα διαβάσει του Φρόυντ...Τα πράγματα έγιναν όπως ακριβώς τα περιγράφει ο Φρόυντ στο βιβλίο του "μελέτες για την ψυχανάλυση" . Αντικαταστήστε το άτομο με το καλικαντζαράκι και θα έχετε μια πλήρη εικόνα του τι συνέβη  στις πρόβες

....Θα προσπαθήσω να σας παραστήσω τη διεργασία της απώθησης και την αναγκαία σχέση της προς την αντίσταση με μια κάπως χοντροκομμένη παραβολή, που θα την πάρω μέσα ακριβώς από αυτή την αίθουσα που βρισκόμαστε. Υποθέστε ότι σε αυτή εδώ την αίθουσα και στο ακροατήριο, που δεν έχω λόγια να επαινέσω την υποδειγματική του ησυχία και προσοχή, βρισκόταν ένα άτομο, το οποίο συμπεριφέρεται κατά τρόπο ενοχλητικό και διασπά την προσοχή μου, γελώντας άπρεπα, χαζολογώντας και χτυπώντας τα πόδια του. Εγώ δηλώνω ότι έτσι δεν μπορώ να συνεχίσω τη διάλεξη τότε σηκώνονται μερικοί γεροδεμένοι ακροατές και ύστερα από σύντομη πάλη βγάζουν τον ταραξία έξω. Τώρα λοιπόν αυτός έχει "απωθηθεί" κι εγώ μπορώ να συνεχίσω τη διάλεξή μου. Για να μην επαναληφθεί όμως η ενόχληση, όταν ο εκδιωγμένος επιχειρήσει να εισβάλλει ξανά μέσα στην αίθουσα, οι κύριοι, που έφεραν σε πέρας την επιθυμία μου, τραβάνε τις καρέκλες τους μπροστά στην πόρτα και σχηματίζουν έτσι μια αντίσταση μετά την απώθηση. Αν τώρα μεταφέρετε τους δύο χώρους του παραδείγματος στο ψυχικό πεδίο και ονομάσετε "συνείδηση" την αίθουσα διαλέξεων και "ασυνείδητο" τον προθάλαμο, θα έχετε μια αρκετά καλή εικόνα της διαδικασίας της απώθησης.


Σίγκμουντ Φρόυντ , Μελέτες για την ψυχανάλυση



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου